koplogo

                                                             Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Breuken Breuk gebruiken als operator

 


Meetkundige eenheden. * Maken van producties en opgaven. * Breuk gebruiken als operator.

 

Literatuur

mesolijnen

Spel zie hier    knop

Vierkantmodelknop

Breuken als     knop

AREB
Rekenen
en bewegen

literatuur
Literatuur

rekenlogoVerdieping
Breukenelastiek


RIB
verhoudingen 

    verhoudingen
    verbanden
    getallen§









Vanuit de beweging

Ook kan er een afstand in de zaal uitgezet worden.

B.v.: Een afstand is een eenheid.

Een lln loopt in zestien stappen naar de 1 en telt daarbij in zestienden.

Is hij aangeland op 2/16 dan maakt een tweede kind een stap (groter) en zegt 1/8, zie tekening.

Zo kunnen we steeds uitbreiden.

 

breuken en verhoudingen

Overige activiteiten

• Geef mooi verdeelde meetkundige eenheden, laat de breuken bij de delen plaatsen.

• Geef gestructureerde ‘totaliteiten’ (b.v. patronen in tegelvloertjes, kralenkettingen, wijzerplaten, etc.) en laat een breuk plaatsen bij een deel van zo’n gestructureerde hoeveelheid.

5. Daarnaast kan er gewerkt worden aan verdelingen die vanuit concrete situaties, vanuit de dagelijkse praktijk gebeuren. ”Verdeel drie pannenkoeken gelijk op met z’n vijven”.

pannenkoeken verdelen