Breuken | Breuk gebruiken als operator |
Meetkundige eenheden. * Maken van producties en opgaven. * Breuk gebruiken als operator.
Literatuur
mesolijnen
verhoudingen
verbanden
getallen§
Vanuit de beweging
Ook kan er een afstand in de zaal uitgezet worden.
B.v.: Een afstand is een eenheid.
Een lln loopt in zestien stappen naar de 1 en telt daarbij in zestienden.
Is hij aangeland op 2/16 dan maakt een tweede kind een stap (groter) en zegt 1/8, zie tekening.
Zo kunnen we steeds uitbreiden.
Overige activiteiten
• Geef mooi verdeelde meetkundige eenheden, laat de breuken bij de delen plaatsen.
• Geef gestructureerde ‘totaliteiten’ (b.v. patronen in tegelvloertjes, kralenkettingen, wijzerplaten, etc.) en laat een breuk plaatsen bij een deel van zo’n gestructureerde hoeveelheid.
5. Daarnaast kan er gewerkt worden aan verdelingen die vanuit concrete situaties, vanuit de dagelijkse praktijk gebeuren. ”Verdeel drie pannenkoeken gelijk op met z’n vijven”.